Monday, January 17, 2011

menaBung seRinggit lama-lama jadi beringGit

salam & hai semua teman2ku....agak lama sudah tidak mengupdate kan diri di bLog ku ini...agak2 membusykan diri betulkan..hehe..
Rindu bebenar rasa nya kt Blog ku ini.....kih3..^_^ (tersenyum2 sambil menaip )

Tajuk ku hari ini berKenaan pasal menaBung..Adakah anda suka menaBung...??Bagaimana lak cara nya..???
hehee seTiap org ada cara masing2 kan.....Ok lah tu....^_^

Aku pula suka menanBung dengan  RM 1 or RM 0.50 sehari
Alhamdulilah berkat menaBung yang aku amaLkan itu menJAdi & menJimatkan kos2 yang terlebih...hehehe
aku dh amaLkan drp tahun lepas lagi....(aslnya didik drp bangku sekolah lagi)tapi gara2 berbelanja lebih aku terus sTop menanbung..pelik kan..hehehe..tapi tak lah membazir samPai tahan MAksimUm.....huhu
Waktu kt kolej aku dh buat....yelah kan...time tu byk sgt perlukan duit..nk wt assgmnt,makan minum,tpup,duit sewa rumah lah..(fuyooo byk tu..)kalo dikira2 msti tak terkira rasa nya...^_^

Time study dulu sem 1 & 2 duduk ASrama jimat sikit sbb makan minum dah sediakan tapi kadang guna gak duit untuk beli makan ubah2 seLera katakan..tapi Hujung sem sebeLum nk ambil eXam kene gak byr duit..time tu lah duit yg ku kumpul menambhkan dlam bajet ku itu + pulak family de gak masukan duit tapi kene jimat2 jugak lah..no Boros2...Sem 3 pulak,dh kene cari rumah sewa jadi duit lagi lah byk guna..Time ni mmg jimat habis lah...mAKAN pun sehari sekali jew kadang tu tak makaN langsung..diet menjadi time tu..kih3


mEmandng kan dh bekErja sekarang 1st duit gaji semestinya aku hulur pada family ku....berkat2
time tu memang kene fikirkan duit yanG ADA kene lah pandai guna....(org dulu2 ada pesan simpan 1 ringgit dalm dompet,yg penting duit tu jgn guna...selit2 kan dlm dompt tu-jadi duit kita tak kan bhti putus...)hehehe
betul ke tak try lah..tapi aku de gak try..alhamdulilah mmg menjadi....yg penting cari duit ngan cara HALAL ok...insyallah apa yg di buat semua berkat...amin



Bila dapt duit gaji aku akan listkan apa yg aku nk beli..nk bayar....jadi outomatik dapt mengelakan kebaziran...tambah pulak,nk kuarkan duit drp bank limit 3 kali lbh kene tolak huhuhu...

nk bayar duit kereta,pinjaman,lain2...(byk2 tu)...:((

bila aku menabung secara tidak langsung duit yg aku tabung setiap hari seringgit tu aku tk gunakan...aku akan simpan dalam akaun lain....itu sahaja yg boleh wt aku jimat..duit dalam akaun itu akan ku guna biLa btul2 aku nk guna untuk bnda yg benar2 penting shaja.....cth:-(nk kawen nnt huhu byk gnu duit ini)heheheheh...dah kawen lagi byk guna kan..hehhehee

aku pernah guna kan duit yg aku tabung itu untuk buat bisnes kecik2..Alhamdulilah hasil peluangan yg aku dpt syukur sgt2.....Berkat sabar & usaha pasti akan memperoLEhi kejayaan, kebaikan & keuntungan..amin
Bak orang kata mula2 ada rugi tak pe sbb itu mengajar kita erti kesabaran & daya usaha kita.. 
Peringatan buat aku juga..jangan TerLaLU boros dalam perbelanjaan.....^_^




Jadi menabung lah daripada skrg..tak terlmbt pun...yang penting usaha+keyakinan+kesabaran=BerJAya
 
"nak seribu daya tak nak seribu dalih"







No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Keladi,Bila Singgah Jangan Segan Silu Komen Lagi..