Friday, April 24, 2015

Sakit Contraction & Induce

Assalamualaikum
Salam Sejahtera



*** Entry panjang***



Sakit Bersalin Bila Contraction & Induce


Bagi wanita2 yang melalui proses melahirkan anak tahu macamana keadaan sakit contraction & induce inikan,sukar untuk digambarkan sukar untuk diperkatakan .Just azie terpanggil untuk share ini sebab azie melalui kedua2nya.Bukan tujuan untuk menunjuk or bangga yang kita boleh melahirkan anak,oohh tidak sama sekali.Ini nak share dengan uolls


Macamana sakit Contraction...??
Macamana pulak induce itu...??


Dulu ,sebelum azie mengandung & time mengandung soalan2 ini sering bermain dalam kepala macamana sakit itu? aku tak ada pengalaman.Bila ianya berlaku?lama ke sakit nya?apa perlu aku buat bila sakit ini datang?


Soalan yang sama azie pernah tanya pada mak,kawan2 azie yang melalui detik2 genting ini.Banyak feedback yang berbeza azie dapat ada yang kata sakit macam nak period(senguggut) ,tak rasa sakit tahu2 nak beranak(mudahnya ,syukur),sakit dia lebih kuat lagi terutama bila induce.
Ini dikatakan pengalaman masing2 tak sama kalau sama maybe kebetulan


TAPI


Bila azie dah melalui kedua2nya barulah azie tahu sakitnya,sukar untuk digambarkan PENGALAMAN azie,malam sebelum azie nak kene induce,azie dah start rasa tak selesai dekat belakang lagi2 tang pinggang,nak mengiring kanan kiri ke melentang ke tak selesa sangat2.Kerap buang air kecil,sakit itu datang tak menentu sampaikan air ketuban pecah pun tak perasan sampaikan nurse tanya akak ada rasa sakit ke?? azie kata ada tapi tak pasti sakit itu (1st  pengalaman jadi azie ingat sakit2 biasa tapi sakit itu tangkap tang pinggang)


Induce..
Waktu dalam unit PAC ( unit dimana doc chck bp/jantung baby/bukaan) sebelum dimasukan dalam LR(Labour Room).Air ketuban awak sikit sangat bahaya untuk diri awak & baby,salah satunya takut baby lemas..bp pun tinggi maybe kene paksa bersalin..Macamana pulak itu kan


Induce (masukan ubat dekat tutttt) or belon,cara lain selain itu azie tak pasti..
Akhirnya doc kata induce ubat,malam itu stay dekat wad pagi2 esoknya dah kene induce,tak boleh buang air besar @kecil kene tunggu dalam 2jam macam itu kalau tak silap..


Dalam kol 9 lebih (10 nov 2014) rasa sakit dekat pinggang lagi2 tang belakang,rasa macam nak meneran ,rasa macam ada something je ,makin lama sakit itu datang selang beberapa minit,makin lama makin kuat sampaikan tak larat nak bangun & baring je atas katil.


Sakit itu rasa kuat sangat sampaikan menitis airmata dok menahan ,bukan ngada2 tau tapi sakit sangat,sampai dalam LR bagitahu nurse taktahan sangat sakit ini,nurse siap minta azie sabar & tarik nafas .Kerap dan kerap lagi sakit smpaikan doc seluk pun dah tak rasa sebab sakit itu lebih kuat rasanya.
Tang perut azie tak rasa pape2 ,dalam beberapa minit lepas itu sakit itu macam hilang, terus tangkap sakit dekat perut time itu doc dah refer azie untuk czer..(kalau tak memang boleh normal)


Time nurse tolak nak  ke dewan bedah ,sakit yang kuat tadi hilang serta merta cuma yang ada perasaan takut/berdebar/risau sebab nak kene bedah je..Kuasa DIA Yang Besar,padahal tadi punyalah sakit sangat sampaikan nak bercakap,bergerak ke apa langsung tak boleh .
Inilah pengalaman azie,terpanggil share semua ini coz time ini azie tengah menuggu khabar berita daripada kawan azie yg menunggu melahirkan anak ke3 ,mudah2an mak & baby selamat ,kawan azie pun kene induce jugak sekarang baru bukaan 4cm.


Bagi yang menunggu untuk due,azie sarankan korang janganlah fikir yang bukan2,inshaallah yakin dengan DIA,banyakan berselawat,doa mudah2an semua dipermudahkan.Siapa yang tak takut,risau,berdebar semua akan rasa nanti walaupan dah melahirkan 2 ,3,5 ke 8 orang anak.



coretanku:-

Ibu2 semua meh ler share pengalaman ibu2 melahirkan anak,
Inshaallah boleh dijadikan petunjuk,pengalaman buat bakal ibu2 diluar sana 




5 comments:

  1. Assalam azie,
    betui3
    akak dok menahan sakit contraction sampai sakit seluk memang tak rasa pa dah kan3
    hubby yang isau tengok time seluk tu darah mermercik2 he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam kak
      betoi itu,takleh nak bayang sakit itu macamana kan..
      azie rasa nak menjerit je tapi tahan2 dah tengah demam...

      Delete
    2. Assalam azie,
      akak dapat rasa separa ja
      sebab hubby soh surrender
      ater depat 10jam bukaan dok 2cm situ ler
      labour room sebelah2 & depan ahkak dah bertukor ganti orang bersalin
      akak dok tak terbukak lagi he3
      last2 go for czer :P

      Delete
  2. Assalamualaikum azie, debor sheila baca ni.. teringat masa sakit nak bersalinkan adam. debor balik hati ni nak bersalin bulan 11 kang. doakan sheila ya azie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam sheila,
      alhamdulilah tahniah sheila ..
      inshaallah sheila tak ada pape2,dah ada pengalaman sebelum ini kan inshallah dipermudahkan segalanya..

      Delete

Terima Kasih Daun Keladi,Bila Singgah Jangan Segan Silu Komen Lagi..