Friday, April 15, 2011

Tak usah menyalahkan siapa2

Selamat hari jumaat hari yg mulia..semoga pada harI ini membawa seribu kemanisan & makna dalam hidup korang..Semoga hari2 yng mendatang akan memberi kekuatan dalam hidup kita agar kita tidak menyesali atas apa yg akan kita lalui n yang lepas biarkan ianya berlalu pergi seperti angin yang bertiup ...



Entri hari ini azie nk kongsi cerita2 yang ada di keliling azie ..bukan nk gosip tapi untuk tatapan kita bersama..
Tarik nafas panjang2...hembuskan perlahan..duduk diam2 jgn nk gerak sana sini pulak dengar dulu lpas tu nk p mana2 p lah..



Azie skrg risau tentang penyakit2 yang ada di keliling kita ini...Serius sangat2 berbahaya walaupun demam tapi boleh membawa maut kan.Ya Allah apa yg berlaku hanya engkau sahaja yang mengetahuinya..
Hari rabu baru ini azie dpt berita drp kwn kt facebook dia bagitahu azie atas pemergian ibu tercinta seorang teman kolej azie,hmmmm terkejut sgt2 tapi azie dpt tahu mmg arwah mak dia sakit tak salah azie punca utama dia DEMAM..lepas itu ada jangkitan dalam paru2  Ya Allah takut nya azie dgr...



Kawan azie sorang lagi ini pun member kolej gak hmmm agak lama juga azie tk chating dgn dia kt Fb tu tiba2 muncul..Miss kt dia sebab teman yang rajin komen..Dia menghilangkan diri bukan sebab ikut sape2 tau,or culik2 ke ishhh mintak jauh semua tu.. tapi dia hilangkan diri sbb dia tak brp sihat..Dia bagitahu sbb Tonser tekak(sory slh eja ke)hmmm dia kata smpai demam2 n memudaratkan kesihatan dia cpt letih,pening2...hmmm azie paham itu sbb azie pun pnh kerna gak ..sakit tk terkata nk makn susah nk minum pun rasa perit ..Alhamdulilah skrg dia dah smbh..cme dia kata risau gak kalau ianya berulang lagi..

 

Azie naik risau juga bila fikir penyakit2 ini(KANSER..BARAH.).macamana lah keadaan org2 yang melalui semua ini...
Mungkin tk seperti apa yg kita lihat..nampak mereka tersenyum/gelak tawa tapi adakah kita tahu bahawa dia tengah menahan sakit nya ...??Ada tu dalam peringkat bahaya tapi masih boleh tersenyum mengusik..Mereka begitu kuat menghadapinya..
Cuba kita selami perasan mereka & kita bahayakan kita berada di tempat mereka,boleh ke kita lalui semua ini...??



Tentu korang ada pengalaman korang tersendiri kan..Ada dikalangan keluarga,sanak saudara,teman2 yang melalui saat genting ini...Apa perana korang dalam menghadapi situasi begini...??




Ada pulak yg diberitahu oleh doc.."awak hanya tinggal 3 or 6 bulan sahaja"
Perlu ke kita nk percayakan semua itu...??Hmm ini semua bukan kerja kita,yang mengetahui sebenar2nya adalah DIA-dialah yang mengetahui segalanya dia lah yang berkuasa segala2nya..(ALLAH)



Bagi azie bukan mudah nk lalui semua ini,bukan mudah kita nk bahagiakan mereka disaat akhir,tapi kekuatan yang kuat drp kita ,berkat sabar,insyallah kita dpt lalui nya..Bagaimana..??hmmm ikut cara ,panduan yg diberi or paling penting memohon pada-NYa ..



Apa yng boleh kita ungkapkan disini,kita jagalah Kesihatan kita "Mencegah lebih baik drp Mengubati"
Sentiasalah mengingatkan diri kita ttg kejadian yg berlaku dikeliling kita,Janganlah menyalahkan DIA atas apa yg diberi sebab kita selami diri kita dulu mgkin kita tk prsan selama ini apa yg kita ambil /makan...(Adakah ianya baik utk kesihatan kita..??)





Note: Mengingatkan diri azie juga....Kadang apa yang kita tak pernah fikirkan mgkn ianya kan berlaku ,sejauh mana kita mengelak mungkin sedekat itu ianya datang pada kita..REnung2kan bersama:)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Keladi,Bila Singgah Jangan Segan Silu Komen Lagi..