Wednesday, February 23, 2011

PerHatian_Selsema Datang Lagi

Agak lama jugak aku tak updatekan diri dalam ruang diari ku ni..Akibat busy dan line aloo CIput..
Terasa Rindu yang amat sngat memandangkan asyik tgk & baca kawan2 update memang best cite2 diorang kan...aku Punya simple..
Hari ini aku nak cite..cite..cite lah hahaha agak2 korang pasal apa eak?Tajuk BESOR tu kan alkisah nya lah
SELSEMA DATANG LAGI...H1N1 kew??ooo bukan..ini selsema yang melanda diri aku sejak akhir2 ini..tapi takut gak kalau h1n1 kan..harap2 bukan lah..:((
 mcam ni lah gelagat aku kt OPis
nak achemm tu cepat ambil tisu



Selsema aku ini berpunca daripada Resdung aku mmg ada resdung pantang habuk skit aku dah mula achemm..bukan sekali tapi berkali2 mmg meletih kan lepas tu mula lah kepala aku sakit,hidung merah(ala badut gitu)demam pun mula datang kira adek2 beradik depa ini..hahahaa cuma batuk je tak tapi kalau berlarutan adek batuk pun muncul gak..ini semua buat aku RIMAS sangat2..:(( I DONT LIKE

Nak buat kerja mmg payah asyik dok leleh je..Tisu 1 kotak pun boleh habis tau...MEmang lakulah kalau kedai tu jual tisu sebab aku Customer yang bawak untung kt diorang hahaaa..

Kt bawah ini aku duduk layar internet aku dapt bnda ini..Jadi aku kosgsi Ngan Korang ok

APA itu selsema:-

Selsema merupakan jangkitan salur pernafasan atas, yang memberi kesan terhadap salur-salur hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh virus. Terdapat lebih dari 200 virus selsema. Jenis-jenis virus mungkin berbeza pada setiap musim. Antibiotik tidak akan menghapuskan virus-virus. Jangkitan-jangkitan itu akan hilang dengan sendirinya, kecuali jika terjadi jangkitan sekunder. Antibiotik mungkin dan hanya diperlukan apabila terdapat jangkitan sekunder. Selsema boleh tersebar dengan mudah apabila seseorang itu bercakap, membatuk atau bersin atau dengan sentuhan langsung. Kanak-kanak dengan kerintangan penyakit yang rendah berbanding dewasa mendapat selsema dengan lebih kerap, misalannya 6-12 kali dalam setahun, manakala dewasa, mendapat selsema sebanyak 2 kali dalam setahun.

Gejala Selsema :_
*Kerongkong yang kering dan sakit –
*Pengeluaran lendir yang cair yang memekt
*Bersin. 
*Hidung tersumbat. 
*Sakit kepala. 
*Adakalanya, demam yang ringan.  
*Sakit badan.
*Mata berair
tIps PenceGahan:-  
*Amalkan gaya hidup yang sihat.  
*Makan makanan yang seimbang.  
*Senam selalu. 
*Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu apabila anda sedang bersin.  
*Basuh tangan -sebelum memasak, makan atau mengendalikan 
*Jaga pengambilan makanan di luar.  
*Hindarkan diri daripada Merokok

Tengah duduk belik2 kt internet aku jumpa 1 blog nie..petua2 gitu..Las2 tgk petua HILANGKAN SELSEMA(Terima kasih pada ang punya blog ok..sbb bg tips nie)


pokok sireh
ambil batang jew

Petua yang amat berGuna...Kalau korang pernah dengar daun sireh ini banyak kegunaan nya taw...Salah satu nya kalau budak kecik ambil tepuk kat mulut dia..suruh Petah bercakap kalau terlebih tepuk kang tak tahu nk kata apa dah hahahaaaa
Air daun sireh ini pun amat Berguna & khsiat taw..Lagi2 untuk perempuan..:) Kalau nk tahu lagi khsiat daun sireh nie klik2 lah kt google kew exPLOrer ke OK..macam2 ada

Aku harap selsema yang aku hidap ini dapt baik tapi nak elak mcam mana sekali pun tetap akan kene kan..Lagi2 keliling kita ini mcm2 ada..Yang penting kene jaga Ok..Jangan ambil mudah walaupun ianya selsema biasa...sedangkan demam pun tidak boleh main2..Amat menakutkan sekarang ini..
APA2 pun ambil lah pencegahan awal Ok kawan2 yang aku kasihi sekalian

P/s:-
Harap2 maklumat dekat atas ini sedikit banyak memberi petua buat korang ok..Kalau kurang itu maaf lah apa yang saya dapat itulah saya kongsi untuk kalian Ok...
KALAU KORANG ada petua Lain boleh kongsi ngan azie okay..AZIE amat hargai bantuan korang

U all doakan saya moga cepat sembuh ok..amin

1 comment:

  1. azie..kite serupe..sy pon sleseman tekak gatal...huhu

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi,Bila Singgah Jangan Segan Silu Komen Lagi..