Monday, March 30, 2015

Wajib Bertungku Jangan buat main2

Assalamualaikum
Salam Sejahtera



BERTUNGKU & BERURUT


Selalu kita dengar bertungku2 bagi ibu2 yang lepas bersalin @ dalam pantang untuk membaikipulih aliran darah,mengecutkan rahim,mengelakan angin masuk,membuang angin,dll


Tungku sekarang macam2 cara ada kan,baik yang moden mahupun tradisional

Macam Azie lepas habis pantang tempoh hari azie pilih cara tradisional,azie berpantang dekat rumah mama azie then sambung pantang 100 hari dalam masa 100 hari itu azie berpantang dengan bertungku..


MIL azie kalau bab berpantang jangan dibuat main2 ,memang pantang betul disebabkan azie czer azie pantang cara czer bab makan semua azie jaga,ada yang kata boleh makan itu makan ini bagi yang normal mungkin boleh tapi bagi yang czer ini pantang dia lebih sikit bukan apa takut gatal.Tambahan azie 2 kali operation nak makan sebarang memang takut


Habis pantang 44 hari lepas seminggu,azie balik rumah MIL cik husben pon suggest agak berurut @ bertungku,oklah azie ikut sebenarnya memang azie nk berurut dekat rumah MIL je,3hari berturut2 fuhh terasa lega sangat badan ini  lepas mengurut .


Awal2 lagi azie dah bagi tahu akak yg urut itu yang azie czer,bila dia tengok bahagian jhtan azie dah kering dia berani pegang perut azie.Azie mula takut jugak tapi dia buat slow2 je seriau tau bila fikirkan diri sendiri dengan keadaan macam itu.
Memang sedaplah akka itu urut,yang pelik bukan azie yang keluar angin tapi akak itu hihi cian pulak azie tengok dia.Akak itu pun pesan dengan azie agar makan minum kene jaga lagi2 anak sulungkan


Entah nak dijadikan cerita nak masuk hari ke 3 urut malam itu azie lupa yang azie still berpantang azie makan taugeh,ambik kau malam itu sakit sangat badan azie ,terasa sengal2 je mula itu azie fikir biasa kot then naik dekat kaki .Esok pagi time akak itu nak urut azie cakaplah badan sakit2 sangat
tak habis cakap akak tu kata semalam makan apa?taugeh yerk..


Tak pasal2 kene tegur dengan kakak tu,dia marah sebab azie cari nahas makan sebarangan.Dia pegang je badan time nak urut itu dia kata ada angin & bengkak aduhhhh patut sakit.Menjak itu azie fobia tengok taugeh lah ini baru berani makan itu pun sikit.


Pesan akak itu,jangan sekali sekala ambik taugeh dalam pantang sebab taugeh itu sejuk..
Ada kes akak itu urut ,budak itu tengah pantang,dia bantai makan taugeh je akhirnya meninggal ,Ya Allah azie dengar pun takut..


Pesan azie pada yang baru lepas bersalin itu,korang jagalah makanminum betul2,pantang betul2,kata orang tua itu ada baiknya pantang bukan untuk sekali ini tapi pantang betul2 sebab nak pakai lama(pahamkan hihi). 


Mama azie selalu pesan perempuan lepas bersalin memang nak kene jaga semua baik luar mahupun dalaman,lagi2 bab kaki segala urat ada dekat tapak kaki kita,waktu berpantang pakailah stokin,kaki bila sejuk badan kita rasa sengal2 je.Mungkin sekarang tak nampak kesanya tapi bila dah tua nanti.
Orang perempuan mudah dapat sakit kaki sebab urat tersimpul2 lagi2 yang salin normal kan sbb meneran time bersalin itu sebab kena jaga betul2..





*********************************************************************************

Macamana pengalaman uolls bertungku meh share dengan azie,boleh jadi manfaat bersama ..share je dekat ruang komen itu 







coretanku :_

takkisah lah korang berpantang cara macamana  ke,tapi jangan lupa bertungku yerk
pesan untuk diri sendiri jugak hihi
sebab yang sakit nanti kita,yang tanggung sakit itu kita jugak

3 comments:

  1. nak tau jugak cara bertungku mcm mane

    ReplyDelete
  2. Assalam azie,
    laaaaa
    yer ker toge tak leh??
    he3
    akak tak tau pun
    tapi memang dlm pantang tak mkn sayur sgt
    dok pulun sawi dgn ulam pucuk mengkudu
    TAPI ada satu hari tu mak akak masak KANGKUNG grg
    sebenornya time tu akak dah dlm hari 40++ berpantang
    mak akak masak utk fmily makan bukan utk akak
    TAPI time tu akak teringin terlampau
    ater kakngkung is my peberet uols
    so akak minta izin kat mak akak nak rasa SATU URAT ja
    SATU URAT ja okeyh
    time tu legaaaaaaaaaa la dpt rasa tu kan3
    dalam petang tu akak nak buang air kecil
    menggigil2 badan hokeyh, hampir nak terpitam dalam bilik air
    menjerit akak panggil mak n hubby
    SERIK hokeyh
    jangan la buat memain

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi,Bila Singgah Jangan Segan Silu Komen Lagi..